Rzymskokatolicka Parafia 安. Zygmunta w S這mczynie

 

安. Zygmunt

 

 

powr鏒

Adwent to czas radosnego oczekiwania na przyj軼ie Jezusa. Adwent zaczyna si w niedziel po uroczysto軼i Chrystusa Kr鏊a czyli mi璠zy 29 listopada a 3 grudnia. Trwa on od 23 do 28 dni, z kt鏎ych cztery zawsze s niedzielami. Adwent ko鎍zy si wigili Bo瞠go Narodzenia, kt鏎a niekiedy zbiega si z czwart niedziel Adwentu. Adwent rozpoczyna si od pierwszych nieszpor闚 pierwszej niedzieli Adwentu, a ko鎍zy si pierwszymi nieszporami Bo瞠go Narodzenia. Pierwsza niedziela Adwentu zawsze rozpoczyna nowy rok liturgiczny w Ko軼iele.

Adwent jest wyj徠kowym czasem dla chrze軼ijan. S這wo adwent pochodzi z j瞛yka 豉ci雟kiego "adventus", kt鏎e oznacza przyj軼ie. Dla staro篡tnych rzymian s這wo to, oznacza這 oficjalny przyjazd cezara. Dla chrze軼ijan to radosny czas przygotowania na przyj軼ie Pana. Oczekiwanie na przyj軼ie Chrystusa musi rodzi rado嗆, gdy jest oczekiwaniem na przyj軼ie Jezusa. Dlatego te Adwent jest nie tyle czasem pokuty, ile raczej czasem pobo積ego i radosnego oczekiwania. Opuszczenie hymnu Gloria nie jest wyrazem pokuty, jak w Wielkim Po軼ie, lecz znakiem czekania na nowe zabrzmienie hymnu anielskiego 酥iewanego w noc narodzenia Jezusa (π 2, 14).

Owo oczekiwanie ma swoje trzy znaczenia:

  • Najpierw wspominamy oczekiwanie na pierwsze, historyczne przyj軼ie Jezusa. ㄠczyny si z tymi wszystkimi pokoleniami ludzi sprawiedliwych z czas闚 starego testamentu, kt鏎zy przez wieki oczekiwali na przyj軼ie Mesjasza. Liturgia adwentowa ukazuje postacie tych 鈍i皻ych, kt鏎zy poprzedzili lub przepowiadali przyj軼ie Mesjasza. B鏬 ju po grzechu pierworodnym obieca, 瞠 przyjdzie "Potomek" Niewiasty, kt鏎y zg豉dzi szatana. Nar鏚 wybrany przez wieki z nadziej oczekiwa spe軟ienia tej obietnicy. Jan Chrzciciel sta si g這sem wo豉j帷ym, kt鏎y zapowiada przyj軼ie Oblubie鎍a. Wpatrujemy si tak瞠 w Maryj, kt鏎a w szczeg鏊ny spos鏏 Jezusa oczekiwa豉. Ona poprzez swoje "niech mi si stanie", kt鏎e wyra瘸 Jej pos逝sze雟two, uczy nas pos逝sze雟twa S這wu w wierze.

     

  • Bezpo鈔ednio nasze my郵i biegn ku Bo瞠mu Narodzeniu - oczekujemy 鈍i徠, poprzez modlitw, roraty, adwentowe postanowienia przygotowujemy si do tego 鈍i徠ecznego czasu. B鏬 sta si cz這wiekiem, przyszed do nas, a wi璚 i my winni鄉y wyj嗆 Bogu naprzeciw, aby spotka si z wcielonym Synem Bo篡m. W tym czasie winno si odprawia rekolekcje, kt鏎e maj nam pom鏂 przygotowa si na spotkanie z Jezusem.

     

  • Jednocze郾ie nasze my郵i biegn ku przysz這軼i - przypominamy sobie, 瞠 kiedy Jezus ponownie przyjedzie na ziemi, by usun望 z這 i zakr鏊owa nad ca造m 鈍iatem. Oczekiwanie na przyj軼ie Jezusa jest 廝鏚貫m rado軼i. Adwent przypomina nam, 瞠 ca貫 nasze 篡cie jest czekaniem. Zawsze do czego d捫ymy. Cz這wiek, kt鏎y w 篡ciu ju na nic nie czeka jest nieszcz窷liwy. Nasze 篡cie staje si pi瘯ne dlatego, 瞠 jest czekaniem, jest d捫eniem do czego, czekaniem na Kogo, czekaniem na przychodz帷ego Chrystusa.

Adwent dzieli si na dwa podokresy, z kt鏎ych ka盥y ma odr瑿ne cechy, wyra穎ne w dw鏂h r騜nych prefacjach adwentowych:

  • Pierwszy podokres Adwentu obejmuje czas od pierwszej niedzieli Adwentu do 16 grudnia, kiedy czytane s teksty biblijne, zapowiadaj帷e powt鏎ne przyj軼ie Zbawiciela na ko鎍u 鈍iata i przygotowuj帷e do spotkania z Chrystusem S璠zi. Dni powszednie w tym okresie przyjmuj wszystkie obchody wy窺ze rang (tzn. wspomnienia dowolne, obowi您kowe, 鈍i皻a i uroczysto軼i);
     

  • Drugi okres Adwentu, od 17 do 24 grudnia, to bezpo鈔ednie przygotowanie do 鈍i徠 Bo瞠go Narodzenia. W tym okresie w dni powszednie mo積a obchodzi jedynie 鈍i皻a i uroczysto軼i.

Roraty W okresie Adwentu, z wyj徠kiem niedziel i uroczysto軼i, mo積a odprawi msz 鈍. wotywn o Naj鈍i皻szej Maryi Pannie w Adwencie. Ta Msza 鈍. nazywa si w naszym kraju tradycyjnie Msz 鈍. roratni lub po prostu roratami. Roraty, adwentowe msze odprawiane przed wschodem S這鎍a, podkre郵aj wyj徠kowo嗆 tego okresu. Nazwa "roraty" pochodzi od zwyczajowej pie郾i na wej軼ie, rozpoczynaj帷ej si od s堯w "Rorate caeli desuper" - "Spu嗆cie ros niebiosa". Msza roratnia jest msz wotywn o Naj鈍i皻szej Maryi Pannie w okresie Adwentu. Ta msza jest jednym ze znak闚 szczeg鏊nej obecno軼i Maryi w okresie adewntu, gdy to Ona oczekiwa豉 Mesjasza w spos鏏 szczeg鏊ny. Prze篡wa豉 Ona adwent oczekiwania jako c鏎ka Izraela, jako Matka Pana Jezusa i jako Matka Ko軼io豉.

W czasie odprawiania Mszy 鈍. roratniej zapala si dodatkow 鈍iec, kt鏎a symbolizuje patronk adwentowego oczekiwanie - Maryj. Roraty maj nam szczeg鏊nie przypomina Maryj, gdy to Ona, podobnie jak jutrzenka wyprzedza wsch鏚 s這鎍a, poprzedzi豉 przyj軼ie 安iat這軼i 鈍iata Jezusa Chrystusa. Jako c鏎ka Narodu Wybranego wraz z wszystkimi pokoleniami czeka豉 na Jego przyj軼ie. Od chwili jednak, kiedy anio Gabriel zwiastowa Jej, 瞠 pocznie i porodzi Syna kt鏎y ma by obiecanym Emanuelem, oczekiwa豉 w szczeg鏊ny spos鏏 na 砰cie, kt鏎e wzrasta這 pod Jej sercem. Teraz razem z Ko軼io貫m czeka na ponowne przyj軼ie chwalebnego, uwielbionego Chrystusa, a kr鏊uj帷 w niebie razem z Nim, wspiera Ko軼i馧 w jego oczekiwaniu na ostateczny Dzie Pa雟ki.

Przekazy historyczne m闚i, 瞠 roraty odprawiano w Polsce ju za czas闚 panowania Boles豉wa Wstydliwego. Przez ca貫 wieki Kr鏊, umieszczaj帷 w czasie rorat na o速arzu zapalon 鈍iec, o鈍iadcza: "Got闚 jestem na s康 Bo篡", za nim czyni to Prymas Polski, m闚i帷 "Sum paratus ad adventum Domini" (Jestem got闚 na przyj軼ie Pana), po nich za kolejno: senator, ziemianin, rycerz, mieszczanin i ch這p, powtarzaj帷 s這wa kr鏊a.

 

Wieniec adwentowy Jednym z najbardziej wymownych zwyczaj闚 adwentowych jest wieniec adwentowy, kt鏎y ustawia si ko這 o速arza. Zwyczaj ten pochodzi z Niemiec, gdzie w 1839 r. pastor prowadz帷y przytu貫k dla sierot wpad na pomys, aby wie鎍em przystroi 鈍ietlic dla dzieci. Razem z wychowankami w I niedziel adwentu zapali pierwsz 鈍iec adwentow by wytworzy nastr鎩 sk豉niaj帷y do modlitwy. Nast瘼ne, mniejsze dwadzie軼ia cztery 鈍iece podopieczni zapalali ka盥ego dnia a do Wigilii, gromadz帷 si na 酥iew i modlitw. P騧niej drewniane ko這 przystrojono ga陰zkami jod造. Z czasem liczb 鈍iec zmniejszono do czterech, a zwyczaj ten szybko rozszed si po wielu krajach. W Polsce zwyczaj ten pojawi si po pierwszej wojnie 鈍iatowej.

Obecnie mamy wie鎍e adwentowe w ko軼iele, ale tak瞠 w wielu domach stroiki bo穎narodzeniowe maj w豉郾ie kszta速 wie鎍a. Wykonuje si go z ga陰zek szlachetnych drzew iglastych, takich jak: 鈍ierk, jod豉 czy sosna. Na wie鎍u s umieszczone cztery 鈍iece symbolizuj帷e cztery niedziele adwentowe. 安iece zapala si w kolejne niedziele Adwentu (najpierw jedn, potem dwie itd). Zapalanie 鈍iec oznacza czuwanie i gotowo嗆 na przyj軼ie Chrystusa. Wi捫e si to ze s這wami Chrystusa, kt鏎y okre郵a siebie mianem "鈍iat這軼i 鈍iata".

安iece adwentowe  W okresie Adwentu bardzo wa積ym, wymownym i cz瘰to stosowanym znakiem w liturgii jest 鈍ieca. 安iece i lampiony posiadaj bogat symbolik.

安iat這 jest symbolem Chrystusa, gdy prorocy zapowiadali Go jako 鈍iat這嗆, a tak瞠 sam Chrystus m闚i o sobie: "Ja jestem 鈍iat這軼i 鈍iata, kto idzie za Mn, nie b璠zie chodzi w ciemno軼i, lecz b璠zie mia 鈍iat這 篡cia".

名IECA MARYJNA - RORATKA
Zazwyczaj jest to wysoka 鈍ieca koloru bia貫go lub jasno鄴速ego, przewi您ana bia陰 wst捫k i udekorowana zieleni. W ko軼io豉ch umieszczana w 鈔odku wie鎍a adwentowego lub na o速arzu i zapalana w czasie roratnich Mszy 鈍i皻ych. Symbolizuje Maryj, kt鏎a w mroczny czas adwentowy w swoim 這nie niesie 鈍iatu Chrystusa - 安iat這嗆 Prawdziw.
Zwyczaj umieszczania jej na o速arzu pochodzi z czas闚 Boles豉wa Wstydliwego (XIII w.). W闚czas na pocz徠ku Adwentu przed o速arzem w katedrze stawali przedstawiciele wszystkich siedmiu stan闚 - kr鏊, prymas, senator, szlachcic, 穎軟ierz, kupiec, ch這p - i trzymaj帷 w d這niach zapalone 鈍iece ka盥y oznajmia zebranym: "Jestem got闚 na s康 Bo篡".

LAMPIONY ADWENTOWE
Innym przejawem adwentowej liturgii 鈍iat豉 jest lampion. Przygotowuje si go najcz窷ciej z brystolu lub kartonu. Stanowi on form czworoboku zamkni皻ego, kt鏎ego 軼ianki, podklejone od wewn徠rz kolorow bibu趾, przypominaj gotyckie witra瞠 z symbolami chrze軼ija雟kimi lub scenami biblijnymi. Wewn徠rz umieszcza si 鈍iec, kt鏎a zapalana jest na pocz徠ku mszy roratniej. Id帷 na roraty, dzieci zabieraj je ze sob aby roz鈍ietla造 mroki grudniowej nocy. Ta pi瘯na w swej wymowie symbolika przypomina nam o konieczno軼i zbierania przez ca造 adwent dobrych uczynk闚, kt鏎e mog造by rozja郾i mroki grzechu w naszej duszy, wskaza Chrystusowi drog do naszego serca. By, kiedy w pi瘯nie przyozdobionej 鈍i徠yni znajdzie si miejsce na betlejemski 興鏏ek, w naszym sercu znalaz這 si jednocze郾ie miejsce dla ma貫go Jezusa.

W璠ruj帷a figurka Matki Bo瞠j  Zwyczaj ten praktykowany jest w wielu polskich parafiach. Znany jest tak瞠 w Niemczech pod nazw "Frauentragen". Polega na przyjmowaniu figury Matki Bo瞠j z ko軼io豉 po roratach do tej rodziny, kt鏎ej dziecko wyci庵n窸o szcz窷liwy los. Rodzina ta wraz z dzie熤i przyjmuje figur Matki Bo瞠j na jeden dzie. Przyjmuj帷 pos庵 Matki Bo瞠j celebruj wszyscy rodzinn liturgi, 酥iewaj帷 pie郾i adwentowe i maryjne, czytaj帷 i rozwa瘸j帷 Pismo 安i皻e oraz odmawiaj帷 r騜aniec i inne modlitwy. Ta forma adwentowego prze篡cia daje bardzo du穎 mo磧iwo軼i wprowadzenia do rodziny ducha modlitwy i adwentowego nastroju. Rodzina w znaku figury zaprasza Maryj do swego domu. W ten spos鏏 ponawia si scena sprzed 2000 lat, kiedy to Maryja uda豉 si do domu El瘺iety i Zachariasza by przed przyj軼iem na 鈍iat 鈍. Jana Chrzciciela us逝篡 swojej krewnej El瘺iecie.

  Niepokalane pocz璚ie NMP Niepokalane Pocz璚ie Naj鈍i皻szej Maryi Panny oznacza, 瞠 Matka Syna Bo瞠go od pierwszej chwili swego istnienia nie mia豉 grzechu pierworodnego. Ten wielki przywilej spo鈔鏚 wszystkich ludzi otrzyma豉 tylko Ona. Nie wypada這 bowiem, aby Matka Pana Jezusa mia豉 grzech pierworodny i w ten spos鏏 cho na chwil by豉 pod w豉dz szatana. Rzuca這by to cie na sam osob Syna Bo瞠go. Wiemy, jak smutne skutki sprowadzi grzech pierworodny na ludzi, i chocia pope軟ili go nasi prarodzice Adam i Ewa, ale jako grzech rodzaju ludzkiego przeszed on na nas wszystkich z wyj徠kiem Matki Boskiej.

Pozbawi nas 豉ski u鈍i璚aj帷ej, odebra nam jasno嗆 rozumu, wola sta豉 si sk這nniejsza do z貫go. Powsta這 rozdwojenie w cz這wieku i cia這 tak cz瘰to buntuje si przeciwko duszy.

Ale sk康 wiemy, 瞠 Matka Bo瘸 by豉 bez grzechu pierworodnego pocz皻a? Sam Pan B鏬 zapowiedzia w raju, 瞠 Niewiasta zetrze g這w w篹a, szatana. A jakby to mog豉 uczyni, gdyby sama by豉 pod niewol szatana. Jest to nie do pomy郵enia, aby Syn Bo篡 obra sobie za mieszkanie T, kt鏎a wpierw by豉 wrogiem Pana Boga i poddana szatanowi. Kiedy archanio Gabriel pozdrowi Maryj, to powiedzia wprost, 瞠 jest "豉ski pe軟a". Tam gdzie jest 豉ska, tam nie ma grzechu.


Godzina ζski
Matka Bo瘸 objawiaj帷 si w Montechiari we W這szech, piel璕niarce Pierinie Gilli w 鈍i皻o Niepokalanego Pocz璚ia w 1947 r. powiedzia豉: "pragn, aby ka盥ego roku w dniu 8 grudnia w po逝dnie obchodzono uroczy軼ie Godzin ζski dla ca貫go 鈍iata. Dzi瘯i modlitwie w tej godzinie ze郵 wiele 豉sk dla duszy i cia豉. B璠 wielkie i liczne nawr鏂enia".

Pan, m鎩 Boski Syn Jezus oka瞠 niezmierzone mi這sierdzie, je瞠li dobrzy ludzie b璠 modli si za bli幡ich. Jest moim 篡czeniem, aby ta Godzina ζski zosta豉 rozpowszechniona i ca造 鈍iat si o niej dowiedzia. Wkr鏒ce ludzie poznaj wielko嗆 tej Godziny ζski. Je郵i kto nie mo瞠 w tym czasie przyj嗆 do ko軼io豉, niech w po逝dnie modli si u siebie w domu, a otrzyma ode mnie 豉ski".

powr鏒