Rzymskokatolicka Parafia ¦w. Zygmunta w S³omczynie

 

¦w. Zygmunt

 

 

powrót

Wielki Czwartek - Msza Wieczerzy Pañskiej

W ko¶cio³ach parafialnych odprawia siê w Wielki czwartek tylko jedn± msze ¶wiêt± przez ca³y dzieñ. Jest to wieczorna msza Wieczerzy Pañskiej. Jest ona pami±tk± ostatniej wieczerzy, jak± Jezus spo¿y³ wraz ze swymi uczniami w przeddzieñ Jego mêki i ¶mierci. Tego wieczoru bior±c do r±k chleb i wino przemieni³ je w swoje cia³o i swoj± krew, czyni±c z nich pokarm i napój, który ma nam towarzyszyæ do koñca ¶wiata. Ustanawiaj±c w ten sposób sakrament Eucharystii, poleci³ aposto³om, by w przysz³o¶ci czynili to na Jego pami±tkê. T± wyj±tkow± celebracj± rozpoczyna siê ¶wiête Triduum paschalne, które ja¶nieje jako szczyt ca³ego roku liturgicznego.

Z sakramentem Cia³a i Krwi Pañskiej Jezus zwi±za³ w sposób nierozerwalny pos³ugê kap³añsk±. W³a¶nie podczas Mszy Wieczerzy Pañskiej, sprawowanej wieczorem w Wielki Czwartek, Ko¶ció³ ¶wiêtuje ustanowienie przez Jezusa tych dwóch sakramentów: Eucharystii i kap³añstwa. Radujemy siê tego dnia z daru Mszy ¦wiêtej, ale jest to tak¿e ¶wiêto dla ka¿dego ksiêdza - dlatego na pocz±tku mszy przedstawiciele parafii sk³adaj± kap³anom swoje ¿yczenia. Trzeba jednak o kap³anach pamiêtaæ te¿ w swoich modlitwach.

Wszystkie gesty i s³owa Jezusa, b³ogos³awieñstwo chleba i wina nawi±zuj± do ¿ydowskiej tradycji. Jednak Chrystus nada³ tej uczcie nowy sens. Mówi±c, ¿e po¶wiêcony chleb jest Jego Cia³em, a wino Krwi±, ustanowi³ Eucharystiê, najwa¿niejszy spo¶ród sakramentów Ko¶cio³a.

Wed³ug Ewangelii ¶w. Jana, w czasie tej wieczerzy Jezus umywa³ uczniom nogi, daj±c im przyk³ad pokory i wskazuj±c, ¿e maj± byæ s³ugami. Czytany w Wielki Czwartek fragment Ewangelii wed³ug ¶w. Jana zwraca moj± uwagê na s³u¿ebn± postawê Jezusa Chrystusa. Zanim wspólnie z Aposto³ami zaj±³ miejsce przy stole, "nala³ wody do miednicy. I zacz±³ umywaæ uczniom nogi i ocieraæ prze¶cierad³em, którym by³ przepasany" (J 13,5) Przez tê czynno¶æ Jezus pokaza³, ¿e prawdziwa mi³o¶æ nie polega na wielkich s³ownych deklaracjach, lecz codziennej prozaicznej s³u¿bie bli¼niemu. "Je¿eli wiêc Ja, Pan i Nauczyciel, umy³em wam nogi, to i wy¶cie powinni sobie nawzajem umywaæ nogi. Da³em wam bowiem przyk³ad, aby¶cie i wy tak czynili, jak Ja wam uczyni³em."

Co siê sta³o w Wieczerniku? Nie sposób by³o zrozumieæ s³ów i dzia³añ Chrystusa z Ostatniej Wieczerzy, zanim dokona³o siê wszystko po kolei: pojmanie, s±d, poni¿enie, biczowanie i cierniem koronowanie, niesprawiedliwy wyrok, droga na miejsce straceñ, upokarzaj±ca ¶mieræ na krzy¿u. Nie sposób by³o poj±æ znaczenia Ostatniej Wieczerzy, zanim Jezus nie powróci³ do Wieczernika pokonawszy grzech i ¶mieræ, ze s³owami "Pokój wam". To nie mêka i ¶mieræ nadaje sens Ostatniej Wieczerzy. To by³oby za ma³o. Wydarzenia Wielkiego Czwartku nabieraj± w³a¶ciwego sensu dopiero w ¶wietle Zmartwychwstania.

Od tamtej chwili s³owa "To jest Cia³o moje... To jest Krew moja", wypowiedziane zosta³y miliony razy. Niejednemu spowszednia³y. Ile¿ razy mo¿na s³uchaæ, ile¿ razy mo¿na mówiæ te same zdania i nie straciæ pierwotnego zaanga¿owania?

Mo¿na. Mo¿na nas³uchiwaæ ich rzeczywistego brzmienia, brzmienia g³osu Chrystusa. Mo¿na z nieustann± gorliwo¶ci± powtarzaæ s³owa i czynno¶ci Jezusa, ze ¶wiadomo¶ci± niepowtarzalno¶ci wydarzenia. Bo odprawianie Eucharystii, nie jest teatrem, udawanym powtarzaniem. Jest uobecnianiem wci±¿ na nowo tego samego wydarzenia.

Wielki Czwartek nie jest dniem smutnym. Jest dniem wdziêczno¶ci. Za Eucharystiê, za kap³añstwo, za mo¿liwo¶æ udzia³u w Tajemnicy...

Po Wieczerzy Jezus razem z aposto³ami uda³ siê do ogrodu Getsemani. Ewangelie opisuj± lêk, jaki Jezus prze¿ywa³ przed mêk± i ¶mierci±, a równocze¶nie poddanie siê woli Ojca: "Ojcze mój, je¶li to mo¿liwe, niech mnie ominie ten kielich! Wszak¿e nie jak Ja chcê, ale jak Ty" (Mt 26,39). Po modlitwie Jezus zosta³ wydany przez Judasza i aresztowany, a wszyscy aposto³owie opu¶cili Go. W nocy w domu Kajfasza, najwy¿szego kap³ana Wysoka Rada orzek³a, ¿e Jezus powinien byæ skazany na ¶mieræ.

Na zakoñczenie uroczysto¶ci czeka nas jeszcze jeden obrzêd: przeniesienie Cia³a Chrystusa do specjalnie przygotowanej kaplicy zwanej ciemnic±. Tam do pó¼nych godzin wieczornych wierni uczniowie czuwaæ bêd± wraz z Jezusem wspominaj±c jego samotn± modlitwê w Ogrójcu, zdradzieckie pojmanie i pierwsze przes³uchania. Ju¿ wcze¶niej podczas mszy po od¶piewaniu hymnu Chwa³a na wysoko¶ci Bogu, milkn± dzwony i dzwonki, organy. Dzwonki zastêpuje siê stukotem drewnianych ko³atek. Tabernakulum jest opró¿nione i otwarte, ga¶nie wieczna lampka, a o³tarz, przy którym jeszcze przed chwil± sprawowano Naj¶wiêtsz± Ofiarê stoi obna¿ony i pusty. Wchodzimy w czas Bo¿ej mêki...

Jezusa. Judasz ofiaruje Wielkiej Radzie ¯ydowskiej swoj± pomoc, za srebrniki, przyrzekaj±c ¶ledziæ Chrystusa, a gdy bêdzie sam zawiadomi Sanhedryn o tym, aby Go mo¿na by³o pojmaæ.


 

¦wiête Triduum Paschalne

Wielki poniedzia³ek, wtorek i ¶roda

Wielki Czwartek - Msza Krzy¿ma

Wielki Czwartek - Msza Wieczerzy Pañskiej

Wielki Pi±tek - Liturgia Mêki Pañskiej

Wielka Sobota - "¦wiêconka"

Wigilia Paschalna

Oktawa Wielkanocy
 

powrót