Rzymskokatolicka Parafia ¦w. Zygmunta w S³omczynie

 

¦w. Zygmunt

 

 

powrót

Wielka Sobota - "¦wiêconka"

To by³ koniec ¶wiata. Dos³ownie. Wszystko, co znali¶my do tej pory, przesta³o istnieæ, wszystko czym byli¶my, skoñczy³o siê. ¦wiat siê skoñczy³.

W te Wielkie Trzy Dni ¶wiat siê skoñczy³, bo zabrak³o w nim Boga. W Wielki Czwartek opustosza³y wszystkie tabernakula, Potem w Wielki Pi±tek nasz Bóg umar³ i ¶wiat siê skoñczy³. Bo bez Niego istnieæ nie mo¿e nic. Absolutnie i zupe³nie nic. Kiedy On umar³, wszystko umar³o razem z Nim. My te¿ pogr±¿yli¶my siê w ¶mierci, bo bez Niego nic nie ma w sobie ¿ycia.

Dzisiaj za¶, w Wielk± Sobotê, nasta³a wielka cisza. Po tych wielkich wydarzeniach, po koñcu ¶wiata nasta³a wreszcie b³ogos³awiona cisza. Wszystko siê skoñczy³o i ¶wiat pogr±¿y³ siê w nieogarnionej, ¶wiêtej ciszy. Pozwól, ¿eby trwa³a, pozwól, ¿eby nic jej nie przerwa³o. Zostaw wszystko i przyjd¼ usi±¶æ przy pos³aniu Boga, które kto¶ nieopatrznie nazwa³ grobem. Przyjd¼ i usi±d¼, a zobaczysz, ¿e Król zasn±³. Zobaczysz swojego Boga, który odpoczywa po dziele, którego dokona³. Przyjd¼ i pozwól, aby ogarn±³ Ciê Jego ¶wiêty pokój.

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa by³ to dzieñ najwiêkszej próby. Wed³ug Tradycji aposto³owie rozpierzchli siê po ¶mierci Jezusa, a jedyn± osob±, która wytrwa³a w wierze, by³a Bogurodzica. Dlatego te¿ ka¿da sobota jest w Ko¶ciele dniem maryjnym.

W Wielk± Sobotê g³ówny o³tarz pozostaje obna¿ony. Przez ca³y dzieñ trwa adoracja Chrystusa z³o¿onego do grobu - jest to czas rozwa¿ania ¶mierci Jezusa oraz Jego zst±pienia do otch³ani. To dzieñ ciszy. Przez modlitwê i post oczekujemy na zmartwychwstanie Pana.

Tajemnicê tego dnia oddaje jeden ze staro¿ytnych tekstów, który w tym dniu jest czytany w porannej liturgii godzin. Nieznany autor tego tekstu tak j± przedstawia: "Wielka cisza spowi³a ziemiê; wielka na niej cisza i pustka. Cisza wielka, bo Król zasn±³, ziemia siê przelêk³a i zamilk³a, bo Bóg zasn±³ w ludzkim ciele, a wzbudzi³ tych, którzy spali od wieków... Idzie, by odnale¼æ pierwszego cz³owieka, jak zgubion± owieczkê. Pragnie nawiedziæ tych, którzy siedz± zupe³nie pogr±¿eni w cieniu ¶mierci; by wyzwoliæ z bólów niewolnika Adama, a wraz z nim niewolnicê Ewê, idzie On, który jest ich Bogiem i Synem Ewy... Oto Ja, twój Bóg, który dla ciebie sta³em siê twoim synem... Zbud¼ siê, który ¶pisz! Nie po to bowiem ciê stworzy³em, by¶ pozostawa³ spêtany w Otch³ani. Powstañ z martwych, albowiem jestem ¿yciem umar³ych".

Ko¶ció³ powstrzymuje siê zupe³nie od sprawowania sakramentów. Nie ma tego dnia Mszy ¶wiêtej. Rezygnacja z Eucharystii, która dla Ko¶cio³a jest najwiêkszym skarbem, to znak ogo³ocenia i uni¿enia Ko¶cio³a na wzór Chrystusa. Komunii ¶wiêtej mo¿na udzielaæ tylko umieraj±cym.

W Wielk± Sobotê b³ogos³awi tak¿e siê pokarmy na stó³ wielkanocny. Wierni przynosz± w godzinach popo³udniowych do ko¶cio³a tzw. ¶wiêcone. ¦wiêcenie pokarmów ¶wi±tecznych jest starym zwyczajem w Ko¶ciele. Spo¿ywanie posi³ku jest te¿ czynno¶ci± ¶wiêt±, dlatego modlimy siê przed i po jedzeniu, a na najwiêksze ¶wiêto Zmartwychwstania ¶wiêcimy tak¿e pokarmy.

Przepe³nieni wielkanocn± rado¶ci±, zasi±dziemy po Mszy rezurekcyjnej do ¶wi±tecznego sto³u i podzielimy siê wzajemn± ¿yczliwo¶ci± przy sk³adaniu sobie ¿yczeñ. Nowe ¿ycie Zmartwychwsta³ego Pana symbolizuje po¶wiêcone jajko, którym tak¿e dzielimy siê wzajemnie.

 

¦wiête Triduum Paschalne

Wielki poniedzia³ek, wtorek i ¶roda

Wielki Czwartek - Msza Krzy¿ma

Wielki Czwartek - Msza Wieczerzy Pañskiej

Wielki Pi±tek - Liturgia Mêki Pañskiej

Wielka Sobota - "¦wiêconka"

Wigilia Paschalna

Oktawa Wielkanocy
 

powrót