MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU

Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno

św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

Valid XHTML 1.0 Strict

103 świętych męczenników koreańskich
tutaj

św. CECYLIA YU SO–SA
1761, Seul – ✟ 1839, Seul
męczennica

patron: Korei

wspomnienie: 23 listopada

wszyscy nasi święci
tutaj

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych ze świętą:

  • św. CECYLIA YU SO-SA - fragm., współczesny fresk, świątynia męczenników Jeoldu-san (Góra Ścięć), Seul; źródło: www.santiebeati.it
  • św. CECYLIA YU SO-SA z DZIEĆMI- współczesny fresk, świątynia męczenników Jeoldu-san (Góra Ścięć), Seul; źródło: www.katolsk.no
  • ELZBIETA CHONG CHONG-HYE POMAGAJĄCA MATCE CECYLII YU SO-SA; źródło: english.cbck.or.kr
  • ŚMIERĆ św. CECYLII YU SO-SA; źródło: english.cbck.or.kr
  • MĘCZENNICY KOREAŃSCY; źródło: www.vatican.va
  • MĘCZENNICY KOREAŃSCY; źródło: newsaints.faithweb.com
  • MĘCZENNICY KOREAŃSCY; źródło: newsaints.faithweb.com
  • MĘCZENNICY KOREAŃSCY; źródło: www.breitbart.com
  • SANKTUARIUM MĘCZENNIKÓW JEOLDU0SAN - Seul; źródło: commons.wikimedia.org

Cecylia Yu So–Sa (kor. 유 체칠리아) urodziła się w 1761 r. w stolicy Korei, Seulu.

Była drugą żoną wdowca, Augustyna Chŏng Yak‑jong (kor. 若鍾) (1760, Majae – 1801, Seul).

Mieszkali w wiosce Majae (dziś Neungnae‑ri), nad rzeką Han‑gang, ok. 20 km od cen­trum Seulu, w prowincji Gyeonggi, i wychowywali trójkę dzieci: najstarszego Karola Chŏng Cheol‑sang (ok. 1781 – 1801, Seul), z pierwszego małżeństwa Augustyna; Pawła Chŏng Ha‑sang (kor. 정하상 바오로) (1795, Majae – 1839, Seul) i najmłodszą Elżbietę Chŏng Chŏng‑hye (kor. 정정혜 엘리사벳) (1797, Majae – 1839, Seul). Pod koniec XVIII w. przenieśli się do wioski Bunwon (dziś Bunwon‑ri), po drugiej stronie rzeki Han‑gang — obie wioski dziś stanowią część miasta Gwangju.

Augustyn był katolikiem i jednym z nielicznych ówcześnie koreańskich intelektualistów. Pochodził z rodziny mającej długie tradycje służby u boku władców Korei, a także tradycje intelektualne. Jego młodszym bratem był Jeong Yak‑yong (1762, Majae – 1836, Majae), jeden z najwybitniejszych, oryginalnych koreańskich myślicieli, filozofów i poetów. Augustyn natomiast napisał pierwszy, dwutomowy katechizm katolicki w języku koreańskim — korzystając wyłącznie z koreańskich liter — zwany „Jugyo Yoji”.

Pod wpływem męża Cecylia została chrześcijanką.

Pod koniec XVIII w. Koreą rządziła dynastia Joseon. Społeczeństwo zbudowane było na zasadach opartych na konfucjaniźmie, z hierarchiczną, klasową strukturą społeczną. U góry była niewielka uprzywilejowana wykształcona grupa, poniżej większość traktowana jako siła robocza i mięso armatnie, na dole zaś niewolnicy. Jednocześnie społeczeństwo od lat izolowane było od świata: jedynym w zasadzie źródłem wpływów zewnętrznych były Chiny…

Chrześcijaństwo do Korei dotarło, poprzez literaturę w języku chińskim, na początku XVIII w. Najpierw dyskutowane było wśród górnej uprzywilejowanej warstwy — tylko oni bowiem potrafili czytać.

Wkrótce wszelako Słowo Boże, m.in. dzięki katechizmowi Augustyna, zaczęło się szerzyć wśród zwykłych ludzi. Powstał kościół domowy.

Pierwszym ochrzczonym Koreańczykiem został Ji Sŏng‑hun (1756 – 1801, Seul). Sakramentu udzielił mu w iii.1784 r. w Pekinie jezuicki misjonarz, niejaki Jan Józef (fr. Jean–Joseph) de Grammont (1736‑1812), ze znanej burgundzkiej rodziny Grammont. Nadał mu też wówczas nowe imię — Piotra. Piotr powrócił do Korei i ochrzcił swojego przyjaciela, uczonego Ji Piŏka (1754 – 1785, Seul), nadając mu imię Jana Chrzciciela. Ji Piŏk prawdopodobnie następnie ochrzcił Augustyna i jego rodzinę. Wkrótce koreański kościół domowy przyjęty został, w sakramencie chrztu św. jego członków, do Kościoła powszechnego…

Gdy 24.xii.1794 r. pojawił się w Korei pierwszy kapłan, przybyły z Chin Jakub Czou Wen–mo (1772, Su‑Chou – 1801, Seul), napotkał ok. 4,000 wiernych, którzy nigdy wcześniej kapłana nie widzieli. 4,000 wiernych, którzy dzięki literaturze — słowu Bożemu — i wzajemnemu pogłębianiu wiary, potrafili przetrwać pierwsze prześladowania mające miejsce w 1791 r.…

Jednymi z owych chrześcijan byli AugustynCecylia, wraz z dziećmi, kilkunastoletnim wówczas Karolem i malutkimi jeszcze PawłemElżbietą

Ok. 1801 r. do Korei dotarli kolejne dwaj kapłani. I wówczas rozpoczęły się następne, znacznie poważniejsze represje, zwane prześladowaniami Shin‑ju, zarządzone przez regentkę, królową Jeongsun (1745 – 1805). Wiara podważać miała bowiem „hierarchiczną strukturę konfucjanizmu”, ideologię, którą stanowiła fundament państwa. Była „sa‑kio” — pl. złą religią”…

Rodzinę Cecylii, która wobec zaostrzającej się podejrzliwości i niechęci w małych społecznościach prowincji Gyeonggi przeniosła się w 1800 r. do Seulu, aresztowano 11.ii.1801 r. Uwięziono nawet młodsze dzieci. Augustyna i trzech innych członków bliskiej rodziny, także katolików, ścięto. Wkrótce potem aresztowano i zamordowano najstarszego syna Augustyna, Karola. Majątek skonfiskowano.

Razem zginęło ok. 300 pierwszych koreańskich męczenników.

Sama Cecylia z dziećmi została zwolniona. Zamieszkała w domu brata męża — prawdopodobnie najstarszego brata, bowiem młodszy, wspomniany Jeong Yak–yong, po wydarzeniach 1801 r. przebywał na wygnaniu — w Majae. Nie był on jednak katolikiem i jego rodzina nie traktowała Cecylii i jej dzieci dobrze. Cierpieli skrajną biedę, nieraz musieli znosić zimno i głód.

Cecylia musiała zarabiać na życie, prawdopodobnie szyciem i przędzeniem. Później pomagała jej najmłodsza córka, Elżbieta.

Katolicy pierwsze prześladowania przetrwali, mimo tego, iż w 1802 r. wydano zakaz szerzenia wiary chrześcijańskiej pod groźbą śmierci. Potajemnie ponownie nawiązali kontakt z biskupem Pekinu. Jednym z pośredników stał się syn Cecylii, Paweł, który w wieku 20 lat przeniósł się z powrotem do Seulu. W 1816 r. odbył podróż do Chin, gdzie prosił biskupa Pekinu — był nim wówczas Portugalczyk, bp Joachim (port. Joaquim) da Souza Saraiva (1764, Camalhotes – 1818, Pekin) — o wysłanie misjonarzy do Korei. W następnych latach podróżował, jako służący rządowego tłumacza, do Chin wielokrotnie i tam kontaktował się z katolikami, aranżując i pomagając dotrzeć zagranicznym misjonarzom do Korei.

Gdy Paweł przeniósł się do Seulu podążyła za nim jego matka, Cecylia.

Gdy postarzała się i przestała pracować wiele czasu spędzała na modlitwie i uczynkach miłosierdzia. Pewnej nocy miała mieć widzenie swego umęczonego męża, który miał jej powiedzieć, że w niebie wybudował dom z ośmioma pokojami. Pięć już było zajętych; trzy zarezerwone były dla niej i dwójki żyjących dzieci…

Tymczasem Pawłowi i innym katolikom udało się, mimo kolejnej fazy prześladowań w 1827 r., doprowadzić do mianowania pierwszego wikariusza apostolskiego Korei. Został nim Francuz, bp Barłomiej (fr. Barthélemy) Bruguière (1792, Raissac d'Aude – 1835). Nigdy aliści, jak się wydaje, nie dotarł do Korei, ale po jego śmierci zastąpił go w 1836 r. jego rodak, bp Wawrzyniec Józef Mariusz (fr. Laurent–Joseph–Marius) Imbert (1796, Marignane – 1839, Seul), który jako pierwszy biskup wylądował na ziemii koreańskiej.

Po trzech latach potajemnej posługi bpa Imberta, ukrywania się za dnia, poruszania i sprawowania sakramentów nocami, w 1839 r. nastąpiła nowa fala prześladowań katolików, zwana prześladowaniami Gihae. Imperator wydał kolejne zarządzenia zabraniające kontaktów ze światem zewnętrznym. Prześladowania stały się swoistym wentylem bezpieczeństwa dla coraz bardziej skorumpowanej władzy, która w ten sposób rosnące niezadowolenie kierowała w stronę nie broniącego się „wroga” wewnętrznego.

Paweł, spodziewając się uderzenia w rodzinę, zaproponował matce Cecylii przeniesienie do domu jednego z kuzynów, gdzie byłaby bezpieczna. Odmówiła.

19.vii.1839 r. Cecylia została znów — z dziećmi — aresztowana. Miała wtedy 78 lat.

Niecały miesiąc później, 10.viii.1839 r., w wyniku zdrady aresztowany został bp Imbert

Cecylię potraktowano jako kryminalistkę. Bezskutecznie próbowano skłonić ją do wyrzeczenia się wiary. Bezskutecznie próbowano wydobyć z niej informację o innych katolikach. W ciągu każdego z pierwszych pięciu przesłuchań — w sumie przesłuchiwano ją 12 razy — dostała po 50 uderzeń bambusem…

22.ix.1839 r. ścięty został jej syn, Paweł. Dzień wcześniej w identyczny sposób do Pana odszedł bp Imbert

Cecylia, totalnie wycieńczona i zmaltretowana, do Pana odeszła w dawnej siedzibie policji Podo–chong, zamienionej na więzienie, w Seulu 23.xi.1839 r. Prawo koreańskie nie dozwalało na wymierzanie kary śmierci osobom starszym, doprowadzono ją więc do śmierci nieustannym maltretowaniem…

20.xii.1839 r. ścięta została jej córka, Elżbieta.

W latach 1839‑68 w Korei śmierć męczeńską poniosło 3 biskupów katolickich, 10 kapłanów i, jak się szacuje, ponad 10,000 świeckich, kobiet i mężczyzn, czyli około połowy wszystkich katolików ówcześnie żyjących w Korei…

Cecylia beatyfikowana została 5.vii.1925 r. przez Piusa XI (1857, Desio – 1939, Watykan), w gronie 79 męczenników koreańskich.

Kanonizował ją św. Jan Paweł II (1920, Wadowice – 2005, Watykan), 6.v.1984 w Seulu, w gronie 103 męczenników koreańskich. Były wśród nich jej dzieci — PawełElżbieta. Był też ich pasterz, bp Imbert

św. Jan Paweł II mówił wówczas:

Prawda o Jezusie Chrystusie […] dotarła na ziemię koreańską […] poprzez książki przywiezione z Chin. I w niezwykły, najcudowniejszy sposób łaska Boża wkrótce sprawiła, że wybitni koreańscy uczeni, wasi przodkowie, zaczęli — początkowo na drodze intelektualnej refleksji nad słowem Bożym — poznawać a potem pogłębiać żywą wiarę w Zmartwychwstałego Zbawiciela.

Pragnąc posiąść rzeczywisty udział w wierze chrześcijańskiej wasi przodkowie wysłali w 1784 r. swego przedstawiciela do Pekinu, gdzie został ochrzczony. Z tego ziarna wzrosła pierwsza chrześcijańska owczarnia w Korei, społeczność unikalna, jedyna w historii Kościoła bo założona bez udziału kapłanów, przez ludzi świeckich. Ów powstający Kościół, jakże młody a już silny w wierze, przetrwał falę za falą straszliwych prześladowań. W ciągu niecałych stu pierwszych lat około 10,000 wier­nych poniosło śmierć w prześladowaniach. Lata 1791, 1801, 1827, 1839, 1846 i 1866 na zawsze naznaczone zostały świętą krwią męczenników i wypisane w waszych sercach […]

Wspaniały rozkwit Kościoła w dzisiejszej Korei jest rzeczywiście owocem heroicznego świadectwa owych męczenników. Także i dzisiaj ich nieśmiertelna pamięć podtrzymuje chrześcijan Kościoła milczenia na północy, [w Północnej Korei], waszego tragicznie podzielonego kraju”…

Mąż Cecylii, Augustyn, oraz jej przybrany syn Karol znaleźli się natomiast w gronie 124 męczenników koreańskich beatyfikowanych 16.viii.2014 r. przez papieża Franciszka (ur. 1936, Buenos Aires).

Sanktuarium Jeoldu‑San, na skalnym wzniesieniu górującym nad rzeką Han‑gang w Seulu, zawiera dziś ok. 3,000 relikwii męczenników koreańskich…

Popatrzmy na dwa filmiki związane z koreańskimi męczennikami (po angielsku):

  • Modlitwa do koreańskich męczenników:
    KOREAŃSCY MĘCZENNICY - MODLITWA; źródło: www.youtube.com
  • Etiudka związana z beatyfikacją 124 koreańskich męczenników przez papieża Franciszka:
    KOREAŃSCY MĘCZENNICY; źródło: www.youtube.com

Pochylmy się nad słowami Ojca św. Jana Pawła II6.v.1984 r., wygłoszonymi w Seulu, podczas Mszy św. kanonizacyjnej 103 koreańskich męczenników (po angielsku):

Popatrzmy na mapę życia świętej:

  • GoogleMap

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

polskich:

angielskich:

hiszpańskich:

norweskich:

włoskich: