MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU

Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno

św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

św. JÓZEF z ARYMATEI
(I w. p.n.e, Arymatea - I w.)
świadek i uczeń

patron: grabarzy, górników cyny

wspomnienie: 31 sierpnia

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych ze świętym:

  • św. JÓZEF z ARYMATEI: BUONARROTI, Michał Anioł (1475, Caprese - 1564, Rzym), fragm. Pietŷ, (tzw. florentyńskiej), 1550-1555, marmur, 226x123x94 cm, Museo dell'Opera del Duomo (katedra), Florencja; źródło: www.flickr.com
  • św. JÓZEF z ARYMATEI: TISSOT, James Joseph Jacques (1836, Nantes - 1902, Buillon), ok. 1885-90, farby wodne; źródło: www.joyfulheart.com
  • św. JÓZEF z ARYMATEI: PERUGINO, Pietro (1450, Citta della Pieve - 1523, Perugia), fragm. Złożenie do grobu, 1495, olejny na panelu, 214x195cm, Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Florencja; źródło: www.wga.hu
  • św. JÓZEF z ARYMATEI: witraż, kościół św. Jana, Glastonbury; źródło: www.earlybritishkingdoms.com
  • św. JÓZEF z ARYMATEI w DOMU PIŁATA (HERODA): TISSOT, James Joseph Jacques (1836, Nantes - 1902, Buillon), ok. 1885-90, farby wodne; źródło: www.joyfulheart.com
  • ZŁOŻENIE DO GROBU: CARAVAGGIO (1571, Caravaggio - 1610, Porto Ercole), 1602-03, olejny na płótnie, 300x203cm, Pinacoteca, Watykan; źródło: www.wga.hu
  • PIETÀ: GRECO, El (1541, Candia - 1614, Toledo), 1571-76, tempera na panelu, 29x20cm, Philadelphia Museum of Art, Filadelfia; źródło: www.wga.hu
  • ZDJĘCIE Z KRZYŻA: ANGELICO, Fra (ok. 1400, Vicchio nell Mugello - 1455, Rzym), 1437-40, tempera na panelu, Museo di San Marco, Florencja; źródło: www.christusrex.org
  • ZŁOŻENIE DO GROBU: DUCCIO di Buoninsegna (ok. 1255, Siena - 1319, Siena), 1308-11, tempera na desce, 50.5x53.5cm, Museo dell'Opera del Duomo, Siena; źródło: www.christusrex.org
  • ZŁOŻENIE DO GROBU: pracownia CLOUET, Françoise (ok. 1515, Tours - 1572, Paryż), olejny na płycie miedzianej, Nitsche Gallerie d'Art; źródło: www.artnit.com
  • św. JÓZEF z ARYMATEI: DÜRER, Albrecht (1471, Norymberga - 1528, Norymberga), 1500-03, olejny na panelu, 151x121cm, Alte Pinakothek, Monachium; źródło: www.wga.hu

Był „zamożnymMt 27, 57dobry[m] i sprawiedliwy[m]Łk 23, 50 Żydem z Arymatei (Arymatea była niewielkim miasteczkiem, leżącym ok. 50 km na północ od Jerozolimy, w Judei – dziś Ramatha lub Ramalah), „który również wyczekiwał królestwa BożegoMk 15, 43. Był też bouleutes, członkiem Sanhedrynu, najwyższej władzy żydowskiej w zakresie spraw państwowych, prawnych i religijnychŁk 23, 50-53; Mt 27, 57-58; Mk 15, 42-46; J 19 , 38-42.

Uczniem Chrystusa był prawdopodobnie już od czasu pierwszego nauczania Jezusa w JudeiJ 2, 23, lecz „ukrytym z obawy przed ŻydamiJ 19, 38 - żaden z Ewangelistów nie wspomina o jakichkolwiek kontaktach Józefa z Jezusem czy Jego uczniami.

Józef „nie zgodził się na uchwałę i postępowanie Wysokiej Radypor. Łk 23, 51 i najprawdopodbniej nie był obecny na zebraniu, na który m zdecydowano o wydani u Jezusa na śmierćMk 14, 64.

Ewangeliści stwierdzają, że Józef śmiało poprosił Piłata o ciało Jezusa, kupił płótna, zdjął ciało z krzyża i złożył w grobie,   który wykuty był w skale, a na wejście zatoczył kamień. Był to grób, który Józef wyku ł dla siebiepor. Mt 27, 57-60; Mk 15, 42-46 (w ten sposób wypełnić się miała przepowiednia: „Grób Mu wyznaczono między bezbożnymi, i w śmierci swej był [na równi] z bogaczemIz 53, 9).

O dalszych losach Józefa nic pewnego nie wiadomo. Opisy zawarte w tzw. Aktach Piłata” nie są wiarogodne. Jedna z legend utrzymuje, że Józef razem z Łazarzem, Martą i Marią, uciekajac przed prześladowaniami, dopłynęli statkiem do Marsylii, gdzie głosili Dobrą Nowinę.

Inna hipoteza głosi, iż Józef trafił do Edessy, miasta w którym miano przechowywać sindone, czyli płótno z podobizną Jezusa, które prawdopodobnie przetrwał o do dziś i znane jest jako Całun Turyński. Hipotezę taką wspiera fakt, iż to Józef wszak nabył płótna grobowe Chrystusa!

Charakter legendarny ma też późniejsza opowieść o przeniesieniu ciała Józefa do Moyenmonstre (diecezja Toul we Francji), czy też podanie o wizycie Józefa w Galii i Brytanii w 63 r., gdzie miałby założyć oratorium w Glastonbury.

Ostatnie ze wspomnianych podań stoi u źródeł późnośredniowiecznej legendy o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu (mającej poniekąd charakter mitu założycielskiego średniowiecznego Christianitas, czyli bezpośredniego poprzednika dzisiejszej Europy), legendy którą jednakże warto w tym miejscu przywołać. Arcykapłani na wieść o zmartwychwstaniu Jezusa mieli wtrącić Józefa z Arymatei do lochu. Jezus nie zapomniał jednak oddanej Mu przysługi i po  Swym zmartwychwstaniu ukazał mu się w więzieniu, przekazując kielich, do którego Józef (według innych Nikodem) zebrał po zdjęciu z krzyża krew, jaka wypływała z ran Jezusa. Był to ten sam kielich – św. Graal - którym Jezus posługiwał się podczas Ostatniej Wieczerzy. Józefa po kilku latach miał uwolnić z więzienia i zabrać do Rzymu sam cesarz. Potem wysłał Józefa do Anglii, gdzie kielich niebawem zaginął. Poszukiwali go rycerze króla Artura: Lancelot i Persifal…

Wydaje się jednak, z dość dużym prawdopodobieństwem, że kielich (czara), którą Chrystus używał podczas Ostatniej Wieczerzy, przeszła zupełnie inne koleje losu i dziś przechowywana jest w katedrze w Walencji - do Hiszpanii dotarła poprzez Rzym i św. Wawrzyńca

Wielokrotnie portretowany przez najbardziej znanych malarzy, szczególnie jako świadek i uczestnik zdjęcia Chrystusa z krzyża i złożenia Jego Ciała do grobu (m.in. Botticelli, Caravaggio, David, Duccio, Dürer, El Greco, Fra Angelico, Ghirlandaio, Memling, Rubens, etc.)…

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

polskich:

angielskich:

włoskich: