MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU
Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno
św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

św. GERMAN (GERMANUS) z PARYŻA
(496, Autun - 576, Paryż)
biskup

patron: potrzebujących

wspomnienie: 28 maja

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych ze świętym:

  • KRÓL CHILDERBERT PRZYJMUJĄCY BISKUPA GERMANA: ok. 1240, witraż, oryginalnie kaplica Naszej Pani, Saint Germain des Prés, Paryż, obecnie Victoria and Albert Museum, Londyn; źródło: www.vam.ac.uk
  • św. GERMAN z PARYŻA: iluminator TAVERNIER, Jean le (tworzył 1434-60, Niderlandy), ok. 1450-1460, w: księga Godzinek Filipa Burgundzkiego; źródło: saints.bestlatin.net
  • św. GERMAN z PARYŻA: ikona,	katedra św. Ireny, Paryż; źródło: orthodoxwiki.org
  • św. GERMAN z PARYŻA: w: Żywoty Świętych w Obrazach, Alban BUTLER (1709, Appletree - 1773, St-Omer), 1887, wydawnictwo braci Benziger; źródło: www.flickr.com

Urodził się w 496 r. w pobliżu Autun we Francji.

Kształcił go świątobliwy kuzyn, Scapilion. Po studiach w Avalon i Luzy podjął życie pustelnika.

Ok. 540 r. przyjął z rąk św. Agippiana, biskupa Autun, święcenia kapłańskie. Na jego też życzenie przeprowadził reformę lokalnego klasztoru św. Symforiana, którego został opatem. Tam zasłynąć miał pobożnością – większą część nocy, gdy jego mnisi spali, spędzał na modlitwie - oraz darami profetycznymi, prorockimiFortunatus, bp. Poitiers.

Przepowiedzieć miał m.in. swoje wyniesienie na stolicę paryską (we śnie jakiś starzec wręczyć mu miał klucze do miasta…) i cztery lata później, w 556 r. objął – mimo wahań - biskupstwo Paryża. Awans nie zmienił jego zachowań – pozostał prostym, pokornym i skromnym człowiekiem. Nie zaprzestał nocnych modlitw. Jego dom wypełniony był biednymi i potrzebującymi, którym w miarę możliwości pomagał (w trakcie posiłków miał nakazać czytanie świętych ksiąg…).

Szybko przekonał do siebie paryżan, szczególnie kunsztem kazań. Miasto miało ulec zmianie pod ich i jego wpływem. Wielu grzeszników wracało na łono Kościoła; nawet król Childebert (którego German miał również, w pewnym momencie, w królewskim pałacu w Celles, w cudowny sposób wyleczyć…) przestał poświęcać się wyłącznie sprawom ziemskim, przeprowadził reformę dworu i stał się dobroczyńcą biednych, zakładając wiele fundacji pomocowych. Wraz z Germanem założył pod Paryżem opactwo św. Krzyża i klasztor, nazwany później (w czasach Pepina i Karola Wielkiego) imieniem Germana: Saint-Germain-des-Prés (w którym złożył m.in. relikwie św. Wincentego z Saragossy).

W tym czasie wziął German udział w trzecim i czwartym synodzie paryskim (lata 557, 573), a także w drugim synodzie w Tours  (566 r.).

Następcą Childeberta został jego brat Chlotar. I on, gdy zachorował, miał zostać cudownie uzdrowiony przez Germana…

Po śmierci Chlotara Francja została podzielona pomiędzy jego synów. German ostatnie lata życia spędził próbując łagodzić chaos i rozpad ładu publicznego i moralnego, spowodowane działalnością skłóconych braci. Choć efekt nie był zbyt widoczny to udało mu się wszelako usunąć z Francji ostatnie bałwochwalczego pogaństwa.

W powodzi obowiązków publicznych znalazł czas na napisanie „Wykładu Liturgii Galijskiej”, zachowanego do naszych czasów. Do dziś łac. La divine liturgie selon Saint Germain de Paris (Boska liturgia według św. Germana z Paryża) jest podstawową liturgią francuskiego kościoła ortodoksyjnego i ortodoksyjnego kościoła Galów.

Pracował skromnie do ostatnich dni życia, zarabiając na przydomek „Ojca ubogich”.

Zmarł w 576 r. w Paryżu.

Pochowany został w kaplicy św. Symforiana, która powstała w kościele Saint-Germain-des-Prés i tam też większość jego relikwii ma znajdować się do dzisiaj.

Epitafium na jego grobowcu opracował kolejny władca na tronie paryskim, król Chilperic I, wspominając o cudach, jakie miały miejsce u grobu Germana (odzyskiwanie wzroku czy mowy przez upośledzonych, etc.…)

Kanonizowany został w 754 r. przez Stefana III…

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

polskich:

angielskich: